pátek 7. března 2025

Mission: Impossible - The Final Reckoning (Bilance)

Miliardu to (bohužel) nedá, i kdyby to byl nejlepší film všech dob. Na to prostě tahle značka nemá dost velké momentum a především dostatečně širokou cílovku (což je primárně chyba Paramountu, protože na práci se značkou (na rozdíl třeba od ST) totálně kašle, ale to je na jinou debatu). Stačí se podívat na tržby všech dílů.

Nehledě na kvalitu (nebo nekvalitu:-)), počet nasazení do kin, generační obměnu publika, bombastické trailery a kampaň s kaskadérskými kousky se s každým filmem Cruise a spol. pohybují někde mezi 500 a 600 m, což platí už od dvojky (s přimhouřenýma očima od jedničky, trojka je výjimka z pravidla). S ohledem na inflaci (v US 2000 vs 2025 zhruba +85 %) nejen, že se cílovka během těch třiceti let od jedničky nerozšiřuje, ona stagnuje nebo se přímo zmenšuje.

Ten box office boost někam k 700 až 800 m, který začal u Ghost Protocolu, byl způsoben čistě tržbami od soudruhů, bez nich by čtyřka až šestka skončila zase někde mezi 500 a 600 m. Což se přesně ukázalo u sedmičky, u které "rudé" tržby razantně spadly. S tříhodinovou (hodně štěstí:-)) osmičkou to asi nebude jinak, takže moc nevěřím tomu, že se Cruise s rozlučkou (tak určitě:-)) dostane přes 700 m. To by se muselo ukázat, že natočili fakt big event na úrovni Mavericka, o čemž mám po slabší sedmičce pochybnosti.

P.S. Málem dostat infarkt je něco jako málem být těhotná, jestli to chápu správně:-).


Tvl, srdcař Cruise je poslední dobou fakt smolař, ten produkční shitstorm si s tímhle projektem asi vyžere až do dna. Přepisování scénáře, přerušení natáčení kvůli stávce, problémy s poruchovou ponorkou a kvůli tomu několikrát překročený rozpočet a opakované posuny premiéry a teď zase potenciální stopka pro hollywoodské bijáky u soudruhů, takže osmička může tamtéž utržit ještě méně než se povedlo sedmičce (nebo rovnou smolík).

A to zrovna v momentě, kdy Cruise potřebuje z kasiček po celém světě vytáhnout doslova každý dolar. Pokud se situace v dohledné době nějak neuklidní, tak podle toho, jak to tam funguje (viz hromadné naklusání do kin na ten jejich animák), bych se ani nedivil, kdyby tamní publikum US produkci bojkotovalo (ať už iniciativně nebo "doporučeně"), i když se tam do kin něco málo z Hollywoodu v dalších měsících milostivě dostane.


Pár postřehů (budu se opakovat, ale tak to prostě je): 

Kino je v případě osmičky jistota, ať už to kvalitativně dopadne jakkoliv, všechny dosavadní díly viděny v kině (tvl, jednička viděna skoro před třiceti lety v kině, které už ani neexistuje, už jsem fakt starej:-)), tak nebudu na stará kolena porušovat tradici a dotáhnu to s Cruisem až do velkého finále (v IMAXu):-). 

Poslední díl série možná s Cruisem, konec celé série hodně pochybuju. Paramount mimo ST žádnou takhle silnou značku nemá, takže za pár let je tady buď restart nebo (legacy) sequel - už jsem to někde napsal, ale pokud by se Cruise do série po letech vrátil jako hostující charakter, tak jako Graves v navazující sérii z 80s (ideálně kdyby z Hunta udělali nového Phelbse), tak by to mohl být comeback event na úrovni Jackmana v D&W:-).

Na miliardu si osmička nesáhne ani omylem, to by musela nastat souhra výjimečných okolností ala bondovská konkurence Skyfall, což se bohužel nestane (viz následující bod).

Na nálepku "miliardový brand" nemá série dostatečně velkou cílovku a ukazovat prstem může Paramount tak akorát na sebe, protože na rozdíl od ST kašle na práci se značkou (jaký to rozdíl v přístupu oproti třeba Universalu s F&F). Tři dekády to celé stojí a padá na jednom člověku a každý pokus o generační posun (Renner v Ghost Protocolu) byl nakonec zahrán do outu. Seriálový spin-off, knihy, hry, komiksy? Nikde nic.

Při pohledu na tržby všech dílů je s ohledem na inflaci (v US mezi roky 2000 a 2025 nárůst zhruba 85 %, ve světě to o moc lepší asi nebude) vidět, že cílovka se během těch třiceti let nejenže nerozšiřuje, ale dokonce zmenšuje. Bez ohledu na kvality filmů, počet nasazení do kin, generační obměnu publika, bombastické trailery a propagační kolečko Cruise (viz předchozí bod).

V současné situaci (potenciální stopka pro hollywoodské bijáky) kdoví, zda Cruise u soudruhů utrží alespoň to málo, co dokázal se sedmičkou. Je tady faktor grande finale, ale proti tomu jde jistá pachuť po sedmičce, problém přímého pokračování s lame badguyem/chatbotem a zase tříhodinová stopáž. Tipuju, že se dodrží tradice a osmička zaparkuje opět někde mezi 500 a 600 m jako všechny ostatní díly série (bez započtení box office boostu od soudruhů). Abych byl konkrétní, tak sázím na plus mínus 650 m.


Před premiérou jsem tipoval konečnou sumu plus mínus 650m (miliarda byla totální utopie, i kdyby to byl ten nejvíc nejlepší film v sérii), po filmu už si nejsem jistý, zda se vůbec podaří překonat čísla sedmičky (jsem zvědavý, nakolik soudruzi podají pomocnou ruku a nakolik film odignorují jako "spontánní" odvetu za nepěkný přístup pana prezidenta k jejich zemi):-). Paramount se to jistě pokusí uhrát na "masivní/rekordní" vratky od pojišťoven a zpětné revidování budgetu, ale finančně je to prostě průser jako blázen. 

A Paramount si za něj může z velké části sám. Problémová produkce se samozřejmě může stát, ale jak už jsem několikrát psal - na práci se značkou stran výchovy nových diváků Paramount dlouhodobě totálně kašle, takže cílovka se za těch třicet let rekrutuje pořád z těch samých diváků, kteří pomalu, ale jistě odcházejí (ať už přeneseně nebo doslova). Zkrátka Cruise je M:I a M:I je Cruise. Což je z businessového hlediska špatně. Universal s F&F nebo Lionsgate s Wickem (což jsou značky s podobnou cílovkou) to pochopili a kromě Diesela/Reevese pro og publikum v rámci značky produkují spoustu dalšího obsahu. Paradoxně v případě ST je vidět, že to v Paramountu dělat umí. Nikdy bych nevěřil, že to někdy napíšu (#fanousekznackyodnulovesance), ale odchod Cruise může téhle sérii jedině pomoct.


A o tom to přesně je. Zahojíme se na předchozích dílech (tak určitě, tomu snad nevěří ani oni sami:-)). Protože na čem taky jiném, když nic jiného s nálepkou M:I nemají, že? Spin-offy, seriály, hry, knihy, komiksy, merch? Nemáme, sorry. Stačí to srovnat s bondovkami a je na první pohled vidět, že Broccoli a Wilson hrají úplně jinou ligu (přičemž pod Amazonem to možná bude úplně jiný sport, ale to je na jinou debatu:-)).

Jasně, ty vedlejší příjmy asi nebudou žádné závratné částky (ve srovnání s Disneym nebo WB), ale když už nic jiného, tak mohou přivést ke značce a mateřské sérii další publikum. Teď se sedmičkou a osmičkou je to dohnalo, protože over the top rozpočet, ale ten problém tady je od jedničky a bylo jen otázkou času, kdy s tímhle přístupem a pomalu stárnoucím Cruisem, který ani v "posledním" díle na úplném konci stran hlavní postavy není schopen porušit dosavadní status quo ("stojí a padá to celé na mně"), narazí do zdi.


Nejsou výrazně horší, protože inflace v US mezi 2018 a 2025 skočila skoro o 30 % (ve zbytku světa to v průměru bude asi podobně, ne-li ještě horší):-). Fallout s návštěvností z 2018 a cenami lístků z 2025 by si v dnešní době sáhl na Cruisem vytouženou miliardu. Což souvisí s hlavním problémem téhle značky, kvůli kterému se drží stále na podobných BO číslech nehledě na kvalitu konkrétního dílu a aktuální dekádu a to je fakt, že na ni chodí stále stejná cílovka a to převážně jen fanoušci značky a/nebo Cruise, přičemž mezigenerační výměna (jako třeba u SW nebo ST) je tady naprosto mizivá, takže "přirozený úbytek" v kombinaci s inflací (v US mezi 1996 a 2025 je to přes 100 %) během těch třiceti let udělá v BO svoje.


M:I je tady od půlky 60s, stejně jako ST. Fakt, že se tahle značka od 90s až dodneška smrskla jen na filmy s Cruisem je právě součást problému. Ale to je fuk. Klidně si představ jakoukoliv jinou dlouhotrvající značku (třeba Marvel), která se na rozdíl od M:I snaží nějak pracovat se svou fanouškovskou základnou (nové publikum skrze nové postavy, žánrové posuny, jiné mediální formy, atd.). Což je mimochodem případ i F&F nebo Wicka, u kterých se Universal i Lionsgate snaží rozšířit cílovku skrze spin-offy, seriály nebo videohry (nakolik se to daří nebo ne, je už jiná věc).

Důvod, proč šly tržby u M:I (ostatně i F&F) jeden čas znatelně nahoru, bylo zapojení peněženek od soudruhů. Bez toho je na tržbách vidět, že prakticky od jedničky tahle značka generuje stále stejná čísla, respektive vzhledem k inflaci postupem času čím dál tím nižší, ergo fanouškovská základna se zmenšuje. Jasně, má to souvislost s obecnými změnami nálady a preferencemi publika, ke kterým došlo za poslední dvě dekády, ale Paramount tomu jde nepochopitelně naproti tím, jak na tuhle značku stran práce s (potenciálně novými) fanoušky kašle (na rozdíl od ST).


Ne, pro začátek by stačilo, kdyby udělali to, co tvrdím posledních pětadvacet let. Nový seriál, který by se vrátil ke kořenům značky (týmová práce) a ve kterém by si Paramount mohl vychovat nové tváře pro filmovou sérii (respektive restart po odchodu Cruise) a současně z filmové série by se v něm jednou za čas objevila nějaká hostovačka (aneb další vytěžení postav, které se ve filmech objevily a zase zmizely - Renner, Patton, atd.). Nějaký spin-off s Ferguson, knižní prequel o minulosti Hunta před IMF nebo videoherní taktická akce by taky nebyly od věci. Možností, jak budovat značku a rozšiřovat její dosah, je nepočítaně. Jasně, že ne vše se setká s úspěchem, ale bez risku není zisk (viz zmíněný ST).