Jako komedie v kulisách ST (a ekologická agitka) to je fajn, ale na můj vkus je tam prostě toho ST nebo obecně sci-fi fetišismu (mimozemšťani, lodě, průzkum vesmíru, phazery a photonová torpéda, technobláboly:-), atd.) trestuhodně málo a v podstatě nemám důvod se ke čtyřce vracet zdaleka tak často, jako to dělám u jiných TOS/TNG filmů. Protože komediální potenciál postav dokážou vytěžit na podobné úrovni jako čtyřka a navíc k tomu dostanu mohutnou dávku zmíněného ST/sci-fi fetišismu v neředěné formě přímo do žíly:-). Frakes v osmičce (a spousta epizod TNG/DS9/VOY) tenhle problém (cestování do minulosti se zachováním podstaty ST) dokázal vyřešit mnohem lépe než Nimoy ve čtyřce.
Ad (skvělá) Subspace Rhapsody - jasně, tyhle "zkoumáme hranice toho, co naše značka ještě unese" epizody se točí hlavně pro zábavu (mám takové podezření, že především samotných tvůrců, viz Xena, SG-1, X-Files, atd.:-)), ale je otázkou pro jaké fanoušky, protože u die hard trekkies to podle všeho moc nefunguje (spolu s podobně jiným, "pohádkovým", Elysian Kingdom to má nejnižší hodnocení v rámci SNW jak na imdb, tak na čsfd). Zatímco u "náhodných kolemjdoucích" se to s nějakým pozitivním ohlasem potkat - teoreticky - může (jé, ono to není jen o postavách v pyžamech v papundeklových kulisách?).
Stran úspory nákladů u čtyřky záleží na úhlu pohledu. Jasně, při srovnání s předchozími filmy šel paradoxně nahoru, ale tohle jde podle mě na vrub zvyšujícím se nákladům na produkci v průběhu 80s obecně (jinak by pětka a šestka asi nestála ještě více než čtyřka:-)) a co tady ušetřili na produkčních hodnotách, to vrazili do platů herců, kteří s každým dalším filmem vyhrožovali, že se natáčení nezúčastní, pokud nedostanou více peněz, případně rovnou režisérský kredit:-). To byl taky jeden z důvodů, proč - a nikoliv náhodou v době premiéry čtyřky - vznikla TNG s "neznámým" castingem, kterému nebylo potřeba vyplácet horentní sumy.