Vtipné je i to, že u obou IP sáhl k témuž lacinému triku "obsadíme tam někoho ze staré gardy, abychom jakože ukázali, že máme respekt k dědictví značky a navazujeme na to, co fanoušci znají (a přijdou kvůli tomu do kina)". Fakt by mě zajímalo, jak by fanoušci přijali to, kdyby se podobně postavil třeba k adaptaci LOTRa, HP nebo ostatně i samotných SW (ve stejném rozsahu jako to udělal u ST). Ještě teď si pamatuji ten masivní kotel, který Abrams tehdy od trekkies oprávněně dostal (správně, byl jsem jedním z nich) častokrát za nechápavého údivu fanoušků SW. Jaká to ironie, když přesně o 10 let později se téhož dočkali i fanoušci SW a navíc od toho samého člověka (jak by řekl Nolanův Batman - "tak takový je to pocit").
Ok, konec jedovatých slin (sorry, muselo to ven, rána je stále otevřená:-)) a teď ten zbytek. Abramsův film je naprosto kulervoucí sci-fi blockbusterová jízda od začátku do konce, k tomu doslova geniální casting (navrch Nimoy jako třešnička na dortu), skvělá akce, zběsilé tempo, osvěžující humor, energický OST (Giacchino měl hodně těžkou pozici) a samozřejmě těžkotonážní prolog, který je možná nejsilnější emociální bombou v celém ST vůbec. Z pohledu hardcore trekkies je to sice stále totální mizérie (pivovar, který zpodobňuje strojovnu a ze všeho nejvíce připomíná…pivovar, mě straší dodnes:-)), ale snahu přivést ke ST širší publikum (a nikoliv jen hardcore trekkies) mu upřít nelze. Stejně tak, že se jedná o parádní film.
P.S. Jinak tedy hláška o jednom z nejimpozantnějších sci-fi OST všech dob je při pomyšlení na všechno z rukou páně Williamse, Goldsmithe, Hornera, Silvestriho nebo Poledourise dobrý vtip:-). Uznávám, že Giacchinův OST je hodně fajn, ale top tier fakt jako ani náhodou.
Koukám, že obecně oblíbený omyl, že moderní zpodobnění ST jde natočit pouze buď jako jednoduchou výplachovou akční jízdu na efekt ve stylu (ne-původních) SW a k tomu nerespektující kánon, nebo nudnou konverzačku postav v pyžamech v papundeklových kulisách s nějakou rádoby myšlenkou ve stylu seriálu z 60s (takže první možnost je lepší), stále žije:-).
Pak jsou zde ovšem filmy jako The Arrival nebo BR2049 a ostatně i některé předchozí ST filmy, které dokazují, že jde natočit film, který bude mít jakousi myšlenku a současně parádní audiovizuální stránku a případně nějakou tu akci. Ano, nebylo by to pro "všechny", část lidí by to odsoudila jako nebetyčnou nudu a finančně by to žádný zázrak asi nebyl a já říkám...no a co? ST nebyl nikdy pro "všechny" a ostatně i Abramsovy filmy nijak extra oslnivé výsledky v BO neměly.
Je naprosto jasné, proč to Abrams natočil tak, jak to natočil ("uděláme to pro všechny a speciálně pro fanoušky SW, protože Nemesis finančně pohořela a Enterprise skončila předčasně (na čemž se Paramount v obou případech do určité míry přímo podílel:-), takže potřebujeme ST prodat většímu publiku a SW má u zmíněného publika značný úspěch"), ale pohled ve stylu "byla to jediná možná cesta a lépe (a.k.a. věrněji předloze) a současně stejně atraktivně to natočil už nešlo" fakt neberu. Nebyla a šlo, akorát stran Abramse nebyl zájem/ochota:-(.
To jsem taky někde četl (někdo z nich chtěl do filmu Khana, někdo zase ne a tak z toho vznikl ten kočkopes "není to Khan, nebo vlastně jo, je"), ale tak sakra, Abrams byl režisér a tudíž "final decision maker" ne? Když mu Orci, Kurtzman a zejména patlal Lindelof pitchovali blbosti, měl je poslat do háje a ne se akorát ptát, jestli do dané scény bude moci protlačit další lens flare:-).
Ale ok, je to týmová práce, u ST a STID tak má malé polehčující okolnosti. U devítky SW, kterou spolunapsal, už je ale vinen v plném rozsahu:-).
No, já jsem tedy až do teď nikdy nikde nezaznamenal, že by si kdokoliv, nebo dokonce sám Abrams, stěžoval na to, že neměl nad filmy plnou/na danou pozici obvyklou míru kreativní kontroly.
Co si tak pamatuji z bonusů na BD, tak naopak kudy chodil, tudy si spolupráci s Orcim, Kurtzmanem i Lindelofem chválil. A současně sám Abrams se nejen v nich vyjadřoval v daném duchu ("nový ST pro nové publikum"), takže to imho fakt nebylo o tom, že zlý Orci s Kurtzmanem si to napsali podle svých představ a chudák Abrams to viděl jinak, ale nemohl s tím nic moc dělat. Ostatně, to by asi nekývl na režii dvojky znovu podle jejich scénáře, že ano:-).
Z mého pohledu je jedno, kdo si co konkrétně prosadil. Pod filmem je podepsán Abrams, který - ze všech dostupných informací a to i přímo pocházejících od něj - oba filmy natočil podle svých (společných) představ (týmu), přičemž od jejich vzniku uplynulo již dost času na potenciální neofiko info, které by to rozporovalo, což se nestalo (imho ani nestane).
Takže si, jako správný trekkie fundamentalista, svou DIY sadu voodoo panenky pojmenovanou J.J. a jehelníčku ponechám i do budoucna:-).
Jako roller coaster blockbuster to je absolutní pecka, jako ST to je totální shit. Tohle jsem psal v době premiéry a platí to dodnes. A taky aby ne, když je to v podstatě variace na SW akorát pod licencí ST. Taky proto reboot a ID tak rezonoval mimo komunitu trekkies a taky proto Beyond už nikoliv, jelikož má feelingem k původnímu ST z Abramverse trilogie nejblíže. Abrams v bonusech rebootu sám přiznal, že ke ST nemá vůbec žádný vztah (takže vyhodit do koše celý kánon mu přišlo jako dobrý nápad), zatímco je nekritický fanboy SW a protože SW je mimo hru (kdo tehdy mohl tušit, že pár let na to Lucas prodá LF), tak se spokojil se ST. A na tom filmu je to vidět v každé scéně. V době premiéry TFA jsem psal, že reboot s ID a nepřiznaný remake ANH hezky ukazuje, jak moc má Abrams ST u prdele a jak moc je připosraný ze SW a to platí taky dodnes.
Abych byl fér, tak po audiovizuální stránce Abrams přivedl do té doby skomírající ST do 21. století (taktně přejdu lens flares, což je pořád mor), protože vedle rebootu působí Nemesis nebo Enterprise jako chudý příbuzný (kamera, střih, tempo, produkční měřítko). Přesto platí, že to šlo natočit moderním free-cool-in stylem (kolotoč hlášek, akce a rychlého děje) a přitom zachovat duch ST (respektování kánonu, důraz na charaktery, tematický přesah), jak o více než dekádu později dokazuje Strange New Worlds. Nicméně když pominu svůj fundamentalistický trekkie bias, tak jak moc reboot nefunguje jako ST, tak moc naopak funguje jako big event blockbuster a to do té míry, že probojovat se do topky nejlepších filmů dekády pro něj nepředstavuje velký problém.
Jako ST to neobstojí, protože na kánon ST to úplně kašle a omlouvá to "alternativní realitou", aneb jednoduchá berlička pro Abramse, jak si to udělat kompletně po svém a nestarat se o lore. Škoda, že u SW tak progresivní nebyl (právě naopak), to by při premiéře TFA jistě byla stejná (ne-li větší) legrace, jaká se odehrála po premiéře TLJ od Johnsona.
Jak jsem psal, Strange New Worlds je vedle Abramse (po stránce feelingu ST) někde úplně jinde a přitom zachovává Abramsem nastolený moderní look a podobnou filmařskou dynamiku. Takže to jde, když se jen trochu chce.
Netvrdím, že to tak mají s filmem všichni fanoušci (je v něm i pár výborných trekovských momentů), ale mezi die hard komunitou podobný rage na Abramsův film fakt není ojedinělý názor a spousta z nich reboot odsoudila jako celek (na rozdíl ode mě). Já uznávám, že jako sci-fi blockbuster je film bomba. O to víc mě irituje, že stačilo málo a byl by to i parádní ST (jako SNW).
ST byl v té době na pokraji klinické smrti, takže hlavouni v Paramountu angažováním Abramse s jeho pitchem "všechno staré pryč, uděláme to ponovu (a btw to bude vypadat jako SW)" neměli co ztratit. Nedovedu si představit, že by něco podobného schválili v dnešní době, kdy fan service generuje miliardové tržby (TFA, Endgame, No Way Home, Maverick, D&W, atd.) nebo alespoň extra pozitivní přijetí ze strany publika (Ready Player One, Cobra Kai, SNW, Romulus, atd.).
Píšu to ve dvou postech po sobě, tak netuším, jak moc pomůže napsat to potřetí, ale oukej:-). Abrams ignoruje kánon (velikost Enterprise, stavba lodě na povrchu Země namísto na orbitě, neznámá planeta vedle Vulkánu, transport při warpu, "titanicová" strojovna, modrá obloha na Vulkánu, civilisti na palubě, Kirkovo přeskočení pěti hodností, nový designový jazyk před "cestou časem", která by onu změnu měla vyvolat, všemocný MacGuffin ala trojka M:I, atd.), což je jeden z nejsilnějších benefitů téhle značky. Pro někoho nepodstatný detail, pro někoho zásadní chyba filmu.
Šlo by pochopit, kdyby Abramsovi respektování kánonu (kdovíproč) nesedělo do jeho vize. On se na to ale jen vykašlal, protože ST pro něj byl jen random brand (na rozdíl od SW). Důkazem, že důležitost respektování kánonu časem (znovu) pochopili i kravaťáci v Paramountu, budiž několikrát zmíněný SNW nebo Lower Decks.
A to úplně pomíjím ten "intelektuální" odklon od "podstaty ST" (myšlenkový přesah, poukazování na současná celospolečenská témata v nejlepší tradici žánru sci-fi, morální/právní/politická/náboženská dilemata, charaktery a jejich vztahy poháněné příběhové linky, vícevrstvé postavy, atd.), který Abrams nahradil blockbusterovým popcornem ala SW (kolotoč akce - vtipná hláška - akce - vtipná hláška), který je sice audiovizuálně atraktivní, ale tím to končí. Zkrátka kdo chce poznat ST v jeho pravé podobě, musí začít u věcí typu TNG nebo DS9 a nikoliv u Abramse.