středa 29. ledna 2025

Queer 5/10

Fanoušci ostrostřelce Burroughse, Cronenbergova Naked Lunch, případně excentrického Guadagnina budou z jeho nejnovějšího kousku nejspíše nadšeni, všichni ostatní (včetně mě) si tenhle genderově vyhraněný fantasmagorický drogový trip užijí o poznání méně. Netuším, jak je na tom předloha (a nakolik se tedy Guadagnino drží nějakých předem stanovených mantinelů a nakolik si v adaptaci jde svou vlastní cestou), ale když je narativ filmu postaven na tom, že "cesta je cíl", tak taková cesta musí být o to více podnětná, což se tady bohužel nestalo.

Po herecké stránce filmu nelze nic vytknout. Craig a Starkey předvádějí precizní herecké výkony a k tomu si zaslouží ocenit za odvahu (byť stran explicitních postelových scén se Guadagnino až na jednu přímočarou výjimku drží překvapivě na uzdě a "stydlivá" kamera v daných scénách příliš často milosrdně uhýbá stranou). Stejně tak audiovizuál patří k silným stránkám filmu. Zjevný kontrast mezi skutečnými lokacemi a papundeklovými kulisami v kombinaci s psychedelickými sekvencemi se podílí na specifické atmosféře filmu na pomezí reality a snu. K čemuž dopomáhá i úderný OST z osvědčené dílny NIN, který navzdory zdánlivě nepatřičnému modernímu pojetí funguje skvěle.

Atraktivní forma ovšem nenahradí nezáživný obsah. Pár narážek na mistrovo dílo a osobnost (v čele se sestřelováním předmětů z něčí hlavy, ale jsem si jistý, že všelijakých referencí a odkazů je ve filmu nespočet:-)) bohužel nestačí k tomu, aby přebily nudný děj (v první polovině filmu se kromě kolovrátkového schématu alkoholový/drogový dýchánek, postelové hrátky a tak pořád dokola nestane nic zajímavého, natož zábavného), nečitelné postavy (motivace Craiga je jasná, motivace Starkeyho naopak vůbec), unylé tempo, neuchopitelné finále a přepálenou stopáž.