Nejhorší obavy se naplnily. Nejosudovější mise, nejšílenější kaskadérský kousek, nejsilnější soupeř, největší rozpočet, nejdelší stopáž … a nejslabší díl v celé sérii (obecně nenáviděná a mnou oblíbená dvojka (Woo a Zimmer ftw:-)) je vedle osmičky veledílo). Přepisování scénáře, přetáčky a změna podtitulu na poslední chvíli očividně nepomohly, protože výsledkem je ještě nepřesvědčivější "nemožná mise" než posledně. Ty samé neduhy, kterými trpěla sedmička, se projevují i zde a bohužel ještě závažnějším způsobem. Teď už je jasné, že to minule s náhlým a o to více nečekaným poklesem formy dvojice McQuarrie a Cruise nebyla náhoda, ale varovný signál stran věcí příštích.
Zase sáhodlouhé konverzačky o ničem a neustálé (a s postupující stopáží čím dál tím více otravnější) vysvětlovačky kdo, co, jak plánuje (komu) udělat. A nebo taky ne, protože co chvíli se v ději objeví nějaký flashforward, s jak jinak než vysvětlujícím komentářem na pozadí, takže častokrát není vůbec jasné, kdy si někdo jen něco obrazně představuje, kdy se to reálně děje a kdy se pro změnu prolínají dvě časové roviny vyprávění (tenhle dramaturgický trik byl samozřejmě použit už v předchozích dílech, ale tam to dávalo smysl, protože se tak dělo jen v klíčových scénách). A do toho zbytečné retcony jak postav, tak událostí z minulosti (v žádné sérii tyhle překombinované pokusy o důmyslně vystavěný worldbuilding nefungovaly (Scream, Bond, Jurassic World, Gladiator, atd.) a nepřekvapivě nefungují ani tady).
Práce s postavami se od pětky a šestky propadla někam na úroveň F&F. Generický virtuální záporák byl po ohlasech na sedmičku dle očekávání odsunut na vedlejší kolej, což není žádná ztráta, protože už posledně moc nefungoval (ještěže výlet do kyberprostoru s apokalyptickou vizí po vzoru T2 se zredukoval na nejnutnější minimum), lidský záporák na tom kupodivu není o moc lépe a v celém filmu je akorát tak do počtu, respektive k tomu, aby hlavní postava mohla někoho odpravit ve finále (zajímavý nápad s jeho osamostatněním a sledováním vlastních cílů (agent Smith pozdravuje:-)) je zahrán do outu). Zbytek postav je na tom úplně stejně (každá z nich se v ději vyskytuje jen kvůli jedné nebo dvěma konkrétním scénám), přičemž Rhames se dočká podobně neobratného odklizení jako Ferguson v sedmičce.
Po příběhové stránce představuje osmička ještě banálnější záležitost, než tomu bylo v případě už tak triviální sedmičky. V průběhu děje se nic zajímavého, natož zábavného (nebo alespoň nečekaného), nestane a celý film se v podstatě jen čeká na sekvenci s ponorkou a následně s dvouplošníkem, což je spolu s přepálenou stopáží smrtící kombinace. Pryč je vypravěčská nápaditost, filmařská zručnost, svižné tempo a nadsázka a humor, který prakticky zcela absentuje. Což platí i pro trademarky série ("neproveditelné" heist mise, hi-tech hračky, masky a výměny identit), kterým se v osmičce věnuje minimum času (jen nepostradatelné sprintování hlavní postavy odněkud někam je zachováno v plné míře:-)).
Místo toho je tady sázka na osudovost, hra na city a tuna rádoby hlubokých keců o životě, smrti a osudu světa (z nichž některé se pohybují na hraně nezamýšlené parodie), zatímco potenciálně vděčné dějové linky, které se v sedmičce jen opatrně naznačily, jsou v osmičce zcela upozaděny. Osobní linka hlavní postavy a záporáka je nepochopitelně hozena přes palubu namísto toho, aby nějak kulminovala a hlavně se něčím zúročila (třeba tím, že by jednorozměrnému charakteru záporáka dodala více hloubky). Stejně tak minulost hlavní postavy ve spojitosti se zajímavým nápadem nedobrovolného rekrutování agentů z řad odsouzených zločinců není oproti sedmičce nijak dál rozvedena.
Akční složka tentokrát dostala překvapivě málo prostoru, což by samo o sobě nemusel být problém (některé předchozí díly na tom byly podobně), pokud by se tenhle nedostatek kompenzoval jinými diváckými atrakcemi (zajímavými postavami, napínavým dějem, poutavou atmosférou nebo stylovým audiovizuálem). Jako by to nestačilo, samotná akce, kromě marketingovou kampaní předem prozrazených highlightů s ponorkou a dvouplošníkem, nestojí za řeč stejně jako v sedmičce s výjimkou vlakového finále (neskutečný kvalitativní propad od hollywoodského top tier levelu, který předváděly čtyřka a především pětka se šestkou:-(), respektive když už se k něčemu potenciálně zábavnému schyluje, odehraje se to mimo záběr kamery, aby se to následně pohřbilo neúměrně protahovaným pokusem o humor.
Co zůstalo na podobně vysoké úrovni jako dříve jsou produkční hodnoty. Totálně přestřelený rozpočet je na filmu poznat a výprava a triky odvádějí špičkovou práci (OST bohužel nově zastává úlohu pouhé zaměnitelné obsahové výplně). Vrcholem filmu jsou dle očekávání oba kaskadérské kousky, tj. prohlídka ponorky (fajn nápad s krokovým přepnutím obrazu do IMAX formátu podle toho, jak hlavní postava otáčí jakýmsi ventilem v útrobách ponorky:-)) a letecká akrobacie s dvouplošníkem, ve kterých funguje kamera, střih, napětí, gradace děje i epické měřítko na výbornou (přesto vlaková nehoda minule (natož vrtulníková honička předminule) se povedla ještě o kus lépe). Než se k nim ovšem film a spolu s ním i divák dopracuje, musí přetrpět spousty nezajímavé a místy vysloveně nudné dějově vaty.
To nejlepší v celém filmu je tak úvodní vzpomínková montáž památných scén napříč celou sérií (pěkný fan service), pár pomrknutí tvůrců na fanoušky skrze variace (zlí jazykové by nejspíše řekli vykrádačky:-)) vybraných scén z předchozích dílů (večírek na velvyslanectví z jedničky, výslech ve sklepení z pětky, letecké finále ze šestky, týmový sraz po akci ze čtyřky, atd.) a závěrečná rozlučka s nově sestaveným týmem, což je na poměry téhle značky a (alespoň prozatímní) grande finále celé série poněkud smutná bilance. Prokletí závěrečných kapitol, rozpůlených na dva filmy, se tak znovu projevilo naplno a M:I se zařadila po bok Matrixu, HP a POTC (namísto toho, aby stanula vedle Avengers a BTTF).
P.S. Upřímně by mě zajímalo, jak vypadal původně plánovaný koncept sedmičky a osmičky, když jej nahradili něčím takovým - čtveřicí spektakulárních eskamotérských kousků, obklopenou z převážné části nefungujícím balastem.
P.P.S. Doufám, že kravaťáky v Paramountu nezachvátí podobná rozhodovací paralýza, jakou předvádějí v případě ST a za pár let odklepnou restart série, protože tahle značka má stále obrovský příběhový/týmový/hitový potenciál.