neděle 11. května 2025

The Assessment 6/10

Existují komorní psychologická/vztahová dramata, maskovaná za nízkorozpočtové sci-fi produkce s originálním, nebo alespoň zajímavým ústředním nápadem, která dokážou pokládat podnětné otázky k zamyšlení a současně fungovat jako kvalitní žánrovka. Pak ovšem existují i komorní psychologická/vztahová dramata, maskovaná za nízkorozpočtové sci-fi produkce s originálním, nebo alespoň zajímavým ústředním nápadem, jejichž invence začíná a končí u výchozí premisy, jelikož jen opakují již mnohokráte řečené. Režijní prvotina Fortune bohužel patří do druhé kategorie.

Post-apo sci-fi variace na Stanfordský vězeňský experiment, ve kterém Fortune vyměnila vězně a dozorce za potenciální rodiče a reprodukční úřednici, toho času nevypočitatelného potomka, sice není příliš originální, ale na papíře slibovala rozehrát slušnou psychologickou hru, ve které hlavní postavy budou čelit totálnímu psycho teroru a v konečném důsledku rozvrácení vztahu (případně i něčemu fyzicky nepříjemnějšímu, pokud se to namixuje ještě s thrillerem:-)).

Jak to dopadlo? Slušně hrající casting (Olsen i Vikander dostanou v průběhu filmu příležitost se herecky předvést), nepříliš zajímavý/napínavý děj (série jednotlivých "zkoušek" se skládá z tu více, tu méně wtf scén, nicméně stran dramatu/emocí i gradování aktuální situace šlo zajít mnohem dál), který nabere potenciálně zábavný/podnětný směr až v samotném závěru po odhalení pointy, načež tomu závěrečné titulky udělají přítrž, pár osvědčených žánrových témat (na konto lidského bytí, partnerských vztahů, podstaty rodičovství, vlivu technického pokroku/ekologického úpadku na lidskou společnost, atd.), minimalistická výprava, podivný OST a pomalé tempo, s čímž souvisí i mírně přepálená stopáž.