neděle 18. května 2025

Final Destination: Bloodlines 7/10

S legacy sequely slavných hororových značek se v poslední době roztrhl pytel, takže není překvapením, že po letech spánku došlo i na tuhle sérii řady nešťastných příhod s neviditelnou paní s kosou v hlavní roli. A došlo na ni v nečekaně vydařeném a zábavném stylu. Tvůrci šesté konečné zastávky totiž pochopili, o čem tahle značka je a co od ní fanoušci požadují (viz předposlední a poslední Scream) a v nejnovějším příspěvku do série tudíž neopravují, co není rozbité (na rozdíl třeba od konkurenčního Saw), ale současně znovu nevymýšlejí kolo (meta prvky a dalšími vylepšeními).

Expozice je sice delší než by bylo nezbytné nutné, ovšem bohatě to vynahrazuje samotným provedením, protože parádní úvod disponuje skvělou gradací, retro atmosférou a prací s kamerou, hudbou a střihem (plus kudos za odvahu odpravit nevychovaného adolescenta:-)), načež se plynule pokračuje tradičním schématem série, tj. příběhovou linkou složenou z osvědčené kombinace hororu (respektive thrilleru s hororovými vsuvkami) a detektivky, která je tentokrát oživena zajímavým rodinným prvkem, v doprovodu trademarku série v podobě procedurálně podané bizarní/zábavné/brutální likvidace hlavních postav všemi možnými a mnohdy i nemožnými způsoby, které představují skutečný highlight filmu.

Jednotlivé "nehody" jsou vynalézavé, extrémně brutální (některé fatality jsou fakt "lahůdkové" - eRkový rating je tady vytěžen na maximum:-)) a nechybí jim moment překvapení a ve většině případů i správně černohumorná pointa. Plus ne všechny zásahy osudu končí pro postavy pokaždé fatálně, takže je divák neustále držen v napětí, jakým způsobem celá smrtící procedura nakonec vyvrcholí (konečný bodycount je přesto více než uspokojivý). Extra pozitivní dojem z takhle vydatné porcovačky postav tak malinko sráží dolů jen očividně digitální krev, na druhou stranu podobně explicitní a současně realisticky působící destrukce lidského těla ani jinak než prostřednictvím digitálních triků natočit nelze.

Navzdory nejdelší stopáži v sérii si film udržuje od začátku až do konce svižné tempo, postupné budování atmosféry funguje na výbornou, hlavní postavy sice nepředstavují žádnou originální partičku charakterů, nicméně na obvyklé poměry žánru jsou dostatečně sympatické, aby na jejich osudech divákovi alespoň trochu záleželo, nezapomnělo se na pár pomrknutí tvůrců na fanoušky značky (náklaďák se dřevem prostě nelze zapomenout:-)) a samozřejmě dojde i na klasický bonus zdarma v ceně v podobě nekompromisní/ironické závěrečné tečky. Škoda jen, že propojení s předchozími díly se věnuje minimum prostoru (potěšilo cameo maskota série Todda, který se od tvůrců dočkal důstojné rozlučky).