pondělí 20. května 2024

Horizon: An American Saga - Chapter 1 (Bilance)

Tříhodinový eRkový western s zástupem postav, otevřeným koncem a rozpočtem sto mega se obávám, že neměl v dnešní době šanci být hit i kdyby se stal zázrak a Costner dodal další taneček s vlky (což se bohužel asi nestalo). Jinak by si jej nemusel platit ze svého. Myslím, že Mortensen s dvouhodinovým eRkovým Dead Don't Hurt dopadne stejně neslavně, byť v jeho případě jsou dosavadní kritiky o poznání smířlivější. Ale vzhledem k rozpočtu jej to alespoň nebude tak moc bolet jako Costnera.


Fakt, že bude Horizon propadák bylo jasné úplně všem včetně Costnera a schválně jsem mrknul na bom, kolik trhnul během ow Open Range a kupodivu to o moc lepší ani tehdy nebylo (na druhou stranu to taky stálo o dost méně), ale tajně jsem doufal, že po Yellowstone má Costner u běžného publika a nejen u cílovky přece jen určitý buzz a tyhle manifest destiny westernové historky mají v zámoří rádi, ale očividně bohužel ani náhodou. 

Škoda, že tomuhle výsledku šel tak naproti. Natočil minisérii pro stream a poslal ji do kin, kam lidi koukající na stream nepřišli, jak šokující. Kdyby se inspiroval u Tarantina, který si "další nepodstatné minuty navíc" sestřih Hateful Eight nechal až na Netflix, možná by dopadl o něco lépe. A nebo taky ne, protože western je ve filmech mrtvý tak nějak dlouhodobě (viz aktuálně Mortensen, který je na tom ještě hůře), no. Dvojka prozatím nemá stanovenou tuzemskou premiéru, tak jsem zvědavý, zda se po průserové jedničce u nás vůbec dočkáme (kéž by ano).


Jo, se zohledněním inflace by to dnes papírově narostlo někam k 25, ale zase když se vezme v úvahu (post-)covidový propad v revenue celého filmového businessu a zvláště u podobně okrajových žánrů jako je western, u kterých to je ještě násobně horší, tak by to v současné době imho podobné číslo neudělalo a šlo by to zase někam pod 20.

Klepal jsem si na čelo, když se oznámilo, že Horizony jdou do kin uprostřed letní sezóny, ale i kdyby je Costner posunul na konec roku, tak by to pořád bylo o tom, zda oba díly vydělají hodně málo, nebo fakt hodně málo. Tohle je projekt, který je svým konceptem jako dělaný pro stream a docela by mě zajímalo, proč jej Costner nezkusil nabídnout Applu nebo Amazonu (s omezenou distribucí v kinech), protože přesně na takový obsah momentálně slyší a stejně se po box office průseru v kinech bude snažit zahojit prodejem práv na streamu.


Napsal bych, že jednička šmahem (tj. ještě tento měsíc) poputuje na stream, protože v kino distribuci už není nač čekat a tam ji objeví spřízněné publikum a ve větším měřítku podpoří příští měsíc startující dvojku v kinech, což se následně pozitivně odrazí v malinko větších tržbách u pokračování, ale obávám se, že dvojka se do kin na mnoha trzích (včetně toho našeho) možná ani nepodívá (pokud to Costner s distributory nemá nějak smluvně ošetřeno), ale i kdyby ano, tak spřízněné publikum si pěkně počká na premiéru dvojky na streamu úplně stejně, jako si počkalo u jedničky, takže to nenapíšu. 

Snad tohle tržební zakopnutí srdcaři Costnerovi nezlomí vaz a dotáhne celou ságu až do konce, i kdyby to mělo být jen jako direct-to-stream projekt. Při pomyšlení na takového Snydera s jeho sci-fi blitkou na pokračování by to jinak byla velká nespravedlnost.


Jo, no. Jak jsem tipoval, na stream jedničku posílají už za pár dní a tam to uvidí násobně větší publikum, takže nějakou dodatečnou fanbase to asi nabere, ale kolik takových lidí, u okrajového žánru jako je western, se asi najde? Na výdělcích dvojky, ať už ji do kin vypustí kdykoliv, se to imho nijak podstatně nepodepíše. Většinové publikum si na dvojku počká zase na stream release, tak jako si počkalo na jedničku. Zvlášť když lze důvodně předpokládat, že se na stream dostane podobným "šupito presto" tempem jako jednička.