středa 17. prosince 2025

Dracula 7/10

Besson se rozhodl vystoupit z řady a namísto klasické hororové adaptace nestárnoucí literární klasiky se zaměřil v prvé řadě na tragicko-romantickou rovinu příběhu a vykreslení antihrdinské podstaty titulní postavy namísto tradičního pojetí krvechtivého bubáka podobně jako to před ním udělal Coppola nebo nedávno Eggers, ale ve srovnání s kolegy zašel ještě o kus dál a vzdal se prakticky veškerých hororových ingrediencí nejslavnější upíří báchorky ve prospěch čistokrevné love story. A ono to kupodivu nejenže funguje, ale funguje to více než dobře.

Po příběhové stránce se Besson naštěstí drží původního textu pouze rámcově (takže je divák ušetřen po kdovíkolikáté sledovat to samé) a přidává do filmu spoustu (mnohdy neobvyklých) dějových zákrut (retrospektivní vsuvka s hledáním ztracené lásky během uplynulých věků), díky čemuž dokáže diváka v průběhu vyprávění konstantně držet v očekávání věcí příštích, případně jej rovnou překvapovat, s čímž souvisí hned několik nečekaně stylových scén (taneční číslo na zámku, taneční číslo v klášteře, akčně epické a současně romanticky komorní finále).

S čímž pro změnu souvisí výborná romanticko-gotická atmosféra, na které se podílí jak parádní (tradičně rozverně-ponurý) OST od Elfmana, tak nadstandardní produkční hodnoty (výprava a kostýmy odvádějí vynikající práci, nechybějí velké davové/bitevní scény, působivé přírodní lokace, ani sympatické praktické efekty - staletý make-up ikonického upířího protagonisty se povedl). Největší překvapení ovšem skýtá Jones v hlavní roli, který hlavní postavu opatřil nezvykle velkou dávkou charismatu a osobního kouzla (Waltz je skvělý jako vždy, byť se pomalu ale jistě začíná vykrádat).