Pokud jsou leaky z testovaček pravda a zase se bude "vylepšovat" design monster, protože proč ne, tak tleskat úplně nebudu (klasika je prostě klasika), ale jestli Alvarez dodá zábavnou (ideálně eRkovou) žánrovku, jako to udělal Trachtenberg s Prey, tak jsem spokojen a návštěva kina je jistá. Teaser pěkná práce a těším se na trailer.
Pecka, Alvarez asi fakt nekecal, když mluvil o tom, že je fanoušek značky a oslovil Scotta s vlastním pitchem, protože to v dobrém smyslu vážně působí jako fan fikce:-), aneb vše dobré ze série v jednom balení - hororová atmosféra z jedničky, zběsilá akce ze dvojky, pod/vodní scény (a nový design, čemuž úplně nefandím, ale tak třeba to tentokrát klapne) ze čtyřky, opuštěná stanice z videoherního Isolation a navrch drsná brutalita z Evil Deadu (tohle si přímo říká o eRko, tak snad Alvarez nezklame) a já chci být rozhodně u toho:-). Zrušení pětky s Weaver a Biehnem bolí dodnes, ale pokud se tohle povede a já po traileru věřím, že jo, tak to mrzení bude přece jen o kus menší. Kino každopádně tutovka:-).
Wow, minulý trailer byl pecka, tohle je rovnou nekompromisní bombice:-). Snad se po premiéře neukáže, že je to hereze, hodná lynče, ale prozatím to fakt vypadá, že co nezvládl otec zakladatel Scott (a to na to měl dva pokusy:-)), to se povedlo fanouškovi Alvarezovi, tj. důstojně navázat na původní tetralogii a dát ostatním fanouškům přesně to, po čem od Resurrection marně volají - přímočarou klaustrofobickou akční/hororovou jízdu bez překombinovaného loru a vyšších ambicí, ze které ale atmosféra, sliz a kyselina doslova odkapává a eRkový rating je v ní vytěžen na maximum. Nekriticky se těšit do kina s ohledem na nechvalně známý syndrom Prometheus asi není nejlepší nápad, ale nemůžu si pomoct:-).
Alien nebo Predator je pro mě love brand, takže kino je tutovka bez ohledu na výsledné kvality, něčí dojmy, vrtochy počasí nebo aktuální politickou situaci. Jinak bych v kině neviděl dvojici Prometheus a Covenant nebo Predatora od Blacka:-). Na Prey bych s chutí taky do kina zašel, kdybych měl tehdy možnost (hanba Disney:-(). V případě Alvareze jsem šanci dostal, takže není o čem. Těším se, až o víkendu zase ve vesmíru ne-uslyším křik a tentokrát v Atmosu:-).
Mutanti sami o sobě jsou v pohodě, však na nejrůznějších variacích, které jsou dány dna hostitele, je tahle rasa založena:-). Problémem je, že jednak nikdo kromě Camerona podobnou druhovou evoluci/eskalaci hrozby pro klimax filmu imho nezvládl publiku prodat, ať už jde o newborna nebo proto aliena (asi nebude náhoda, že se Scott v Covenantovi pokorně vrátil k povědomému designu, byť s jistými nuancemi) a jednak Scott naštěstí Dallase v kokonu do final cutu nezařadil a Cameron si tak mohl položit logickou otázku ("kdo klade vejce?") a obohatit lore o "chybějící článek" reprodukčního cyklu xenomorfa, který dával smysl, což u těch dalších pokusů jaksi není vidět.
Alien jako postava je, alespoň z mého pohledu, poutavá právě pro tu fyzickou cizost/tajemnost/nepochopitelnost. Míchat do charakteru určitý prvek antropomorfismu (Resurrection a nyní Romulus) jej o tenhle benefit ochuzuje (o tom, že to ve všech dosavadních případech dopadlo směšně a nikoliv strašidelně, takže to nefunguje ani na úrovni "jsme ve finále, zvyšujeme sázky", ani nemluvě). Přitom v expanded universe (knihy, komiksy, hry, atd.) je k dispozici bezpočet smysluplných "náhradníků", kteří se ve filmech nikdy neobjevili (například queen mother).
Romulus je takový amalgám příběhových prvků napříč celou ságou, takže z tohohle pohledu asi dávalo smysl si v rámci finále (vedle Aliens) vzpomenout i na Resurrection, ale dopadlo to úplně stejně jako tam - deus ex machina monster of the week. Na rozdíl od Camerona, který si tohle riziko dokázal elegantně ošetřit krátkým dialogem uprostřed filmu, ve kterém postavy o "chybějícím článku" diskutují a připravují tak diváka na final boss level na konci filmu.
To Scottovo vysvětlení původu Aliena v prequelech jako uměle stvořené biologické zbraně je sice pěkné z pohledu zaplňování prázdných míst v kánonu a přinášení odpovědí na fanouškovské dotazy, kladené tvůrcům série od jejího vzniku (kdo/co je Space Jockey, kam a proč s "nákladem" letěl, atd.), ale vedlejším efektem toho je, že se tím popírá ten enviromentální přesah spojený s anti-korporátní kritikou, který sám Scott v jedničce ustanovil a Cameron, Fincher a Jeunet na něj ve svých filmech dále navázali, což z Weyland-Yutani, potažmo lidstva jako takového, zpětně dělá menší záporáky. Od "znásilňování přírody ve jménu profitu" jsme se v prequelech posunuli k "využití assetu k zamýšlenému účelu". Kromě toho sledovat v tetralogii snažení lidí využít Aliena jako biologickou zbraň a poté se v prequelech dozvědět, že Alieni vznikli za účelem biologické zbraně je poněkud … neobjevné.