Jak tenhle pokus vstoupit podruhé do stejné řeky dopadl? Nepřekvapivě jako celovečerní reklama na formule, což bylo zřejmé už od oznámení projektu, ze které budou všichni fanoušci a obecně petrolheadi bezpochyby nadšeni, ale kéž by každý takový pokus o prodání nějakého produktu další potenciální cílovce dopadl alespoň takto. To znamená zábavnou adrenalinovou jízdou od začátku do konce bez nadbytečných zastávek po cestě i pro nefanoušky motorsportu. Největší obavy, pramenící z premisy i prezentovaného materiálu v trailerech, se totiž nakonec nenaplnily.
Jak se dalo předem očekávat, příběhová linka je sice značně šablonovitá a pracuje se všemi možnými žánrovými klišé (snad jen na smrtelnou nehodu na trati a překonávání traumatu/pocitu viny tady nedošlo), nicméně povinná dějová výplň mezi závodními podniky s dojemným pitváním nitra hlavní postavy a přemítáním nad nenaplněnou kariérou a smyslem života profesionálního jezdce, nepostradatelnými cituplnými vsuvkami s novým objektem romantického zájmu a zákulisním politikařením (to by bylo, aby vnitřního nepřítele nebylo:-)) je naštěstí zredukovaná na nezbytně nutné minimum, přičemž významná část konverzačních meziher se týká samotného závodění.
Navíc to hlavní, kvůli čemu se to celé točilo (samotné závody, pohled do zákulisí v rámci práce týmu a názorná ukázka, nakolik do hry vstupují schopnosti jezdce a výkony formule a nakolik strategie a taktika), funguje bez sebemenšího zaváhání, byť na rozdíl od stíhaček nejde o podívanou, která by se něčím zásadně odlišovala od přenosů reálných závodů. Škoda, že si Kosinski více nevyhrál s netradičními úhly záběrů a střihem (dronových pohledů z ptačí perspektivy, POV záběrů z útrob helmy nebo rozdělení obrazu pro souběžně odehrávající se děj je mnohem méně, než by se slušelo), ale jinak má v kolonce "efektní prezentace" splněno a přenést pocit rychlosti na diváka se mu podařilo.
K tomu nechybí špičkové produkční hodnoty (velkorysý rozpočet je na filmu poznat nejen v rámci dění na trati), skvělý Zimmerův OST (doufám, že za pár měsíců jej uslyším naživo:-)), nečekaně příjemný humor, pár příběhových překvapení, díky kterým se průběh jednotlivých závodů neopakuje a každé zápolení na trati je něčím jedinečné a tím pádem zajímavé, sympatický casting (Pitt dokazující, že charisma stále neztratil, právě naopak, nejde pro trefnou hlášku daleko, Condon s brutálním přízvukem je na tom podobně, chemie mezi všemi postavami funguje na výbornou) a přestože je od samého počátku jasné, jak tahle historka skončí, tak i napínavé a divácky uspokojující finále.
Podstatnější výtky směřují jen ke zbytečně přepálené stopáži (minimálně čtvrthodina děje mohla klidně skončit na podlaze střižny a nic zásadního by se nestalo) a mírně nepřesvědčivému (byť zábavnému) neustálému obcházení formulových regulí bez sebemenší reakce ze strany traťových komisařů a z toho plynoucího dopadu na jezdce nebo stáj. Ke kvalitativnímu levelu Mavericka přece jen pár rychlostních stupňů schází (poletování se stíhačkami přineslo nejen strhující akci, ale i dokonalé skloubení starého a nového po stránce filmařiny i narativu a v jistém smyslu i generační výpověď), ale celkově se jedná o vydařený přírůstek do žánru a důstojného nástupce Grand Prix, Le Mans nebo Rush.