Jinak tenhle trailer má očividně jen připomenout známé postavy a celý svět a v tomhle ohledu funguje na maximum. Kousky příběhu s novými charaktery/prostředími a doprovodné kulervoucí trikové záběry (Cameron prohlásil, že ve trojce budou scény, které publikum ještě nevidělo, v jeho případě tomu nemám důvod nevěřit) si studio nepochybně schovává do dalších upoutávek. Kdo od toho čeká něco úplně jiného, než byla souběžně natáčená dvojka, tak vcelku logicky odejde s nepořízenou. Cameron přichází "pouze" s novými prostředími/atrakcemi a další kapitolou storyarcu "byla jednou jedna (modrá) rodinka". A minimálně mě to ke spokojenosti bohatě stačí a těším se na další výlet do IMAXu přes celou republiku:-).
Kdo si užil dvojku, pravděpodobně (na hraně jistoty) si užije i trojku (což pravil přímo Cameron na konto dvojky ve vztahu k jedničce a protože dvojka s trojkou je v podstatě jeden film rozdělený na dvě části, pro trojku to bude platit úplně stejně). Kdo ne, tak (docela pochopitelně) smolík, pacholík. Až tak jednoduché to je:-).
Každopádně když se pomine pro někoho ne-až-tak-atraktivní storytelling, tak je z traileru už na první dobrou jasně patrné, že produkčními hodnotami a celkovou "vypiplaností" Cameron zbytek současného Hollywoodu zase nechá daleko za sebou (ehm, už potřetí v rámci série, v rámci celé kariéry se mi to ani nechce počítat:-)). Jasně, v podstatě to dělá s bianco šekem a nemá na to deadline, ale relevantní blockbusterová "big event" konkurence po stránce rozpočtu v poslední době za ním už není zase o tolik pozadu (sedmá a osmá M:I, pátý Indy, desáté F&F, druhý Strange, třetí Ant-Man, The Marvels, ehm The Electric State, atd.). Po stránce řemeslné kvality ovšem značně. O zpravidla tristním poměru cena/výkon v případě podobných kousků, pořízených za 300 mega plus, ani nemluvě.
Tohle je pořád dokolečka. Kdyby Cameron netočil Avatary, což je jeho srdcový projekt, který si vysnil už někdy v 90s (viz Project 880), přičemž dílčí témata a motivy sahají až někam do 70s, tak by taky nemusel točit vůbec nebo by dál zůstal u podmořských dokumentů (aneb u další srdcovky). Představa, že kdyby Železný Jim netočil eko agitky s modrásky, tak by jistě točil něco jiného (lepšího), není nic jiného, než přání otcem myšlenky.
Stačí se podívat, čím trávil čas v období mezi Titanicem a Avatarem, který mohl využít na produkci dvou až tří dalších filmů. Což neudělal, protože … jeho tvůrčí pnutí bylo zkrátka jinde (to samé Lucas se SW po původní trilogii i prequelech). Jasně, taky bych raději viděl True Lies 2 a Spider-Mana, Bright Angel Falling nebo Battle Angel Alita (nic proti Raimimu, Bayovi a Rodriguezovi, ale Cameron je prostě jiná liga), ale slovy klasika "je to tak, jak to je", takže jsem moc rád i za toho Avatara (který s každým dílem konkurenci prakticky ve všech podstatných ohledech ukazuje záda):-).
Déjà vu, fakt že jo:-). Pamatuje se tady někdo, jak se po oznámení, že Cameron bude po True Lies točit Titanic, vynořila hromada pochybovačů ("v žánru akční sci-fi je jako techno fetišista a hračička jako doma, ale kombinace romantiky, dramatu a katastrofického žánru a ještě k tomu tříhodinová dobovka a za 100 mega plus?"), kteří během problémové produkce, která katapultovala rozpočet k metě 200 mega, a Cameronovu gestu vzdání se honoráře na všechny strany křičeli "Vidíte, vidíte? My jsme vám to říkali."? Protože já jo. A od té doby jsem se naučil jednomu. Nikdy nepodceňuj strejdu Camerona, ať už točí cokoliv:-).
Srovnávat jej s jinými režiséry, kteří zažili svou chvilku slávy a poté jejich hvězda více nebo méně pohasla, je úplně mimo mísu. Cameron zažívá svou chvilku slávy od 1984 až doteď. Stejný nesmysl, jako přemítání o tom, že kdyby Kubrick v 1999 náhle nezemřel a dál točil, jestli by dokázal dál udržet svou kvalitativní laťku (to si pište že jo), sorry jako.
Už nevím, kde jsem to zaznamenal (asi německá Cinema), ale řešilo se tam právě to, že True Lies sklidil určitou kritiku (všeobecně ale panovalo přesvědčení, že jde o nadstandardní a zábavné řemeslo) mimo jiné i stran nevyváženého scénáře a nekvalitního cgi a dávalo se to do souvislosti s tím, že Cameron vstoupil (podle článku ne úplně jistě) do pro něj do té doby neznámého žánru komedie a teď to plánuje udělat znovu a zase s Digital Domain na, ehm, palubě. Třeba to byl osamocený názor autora článku, to jsem v té době neměl, jak rozpoznat, ale utkvělo mi to v paměti. Po zvěstech o průserech během produkce se podobným názorům samozřejmě dostalo o to větší pozornosti.
Velká očekávání a pozornost obecného publika Cameron vzbudil už při T2 (na půlmiliardové tržby by se mu na začátku 90s těžko složili jen fanoušci filmu a nerdi), True Lies byl snad prvním studiovým projektem s oficiálním rozpočtem přes 100 mega (T2 se imho přes tuhle bájnou metu taky dostal, ale tehdy ještě nemělo studio odvahu podobné numero přiznat) a díky tomu a faktu, jaký byl T2 game changer, také budil obrovskou pozornost. Titanic to mírou společenského fenoménu samozřejmě katapultoval do netušených výšin, ale pro Camerona rozhodně neplatí, že by před Titanicem byl pro řadového diváka "nikdo" (na rozdíl třeba od Jacksona před LOTRem).
P.S. Ad k tomu přepisování historie - Cinema č. 10/94, recenze na True Lies od Fuky, hodnocení 80 % - jo, dal jsem si práci to ve svém domácím archívu dohledat, protože se mi to hned nezdálo:-).
Nic proti tomu, že to působí jako Avatar dvě a půl (protože to tak ve skutečnosti je - stejně jako u LOTRa, Matrixu, Pirátů a dalších více-dílů, točených na jeden zátah), ale fakt to vypadá spíše jako upomínkový trailer na re-release filmu, který už všichni viděli a vědí, o čem to bylo a co se v tom dělo, než jako pozvánka na nové neuvěřitelné dobrodružství, která láká na dosud netušené/neviděné zážitky/atrakce. Kde je, sakra, ten oheň a prach popel? Tak nějak jsem doteď žil v domnění, že podtitul symbolizuje nové sopečné (ideálně family friendly post-apo) prostředí, ale něčeho takového tam podle traileru bude asi jen pár minut a celé je to o tom, že si nový kmen libuje v "kultu ohně", ach jo.
Jinak to ale vypadá na obvyklý blockbusterový chod z gurmánské kuchyně strejdy Camerona:-). Řemeslným provedením a všudypřítomnou precizností to zcela jistě zase přejede veškerou konkurenci v dohledu (ok, vyjma OST), domorodý záporák má slušný dramatický potenciál (jsem zvědavý, kolik prostoru vedle agenta Smithe Quaritche dostane), rozpracované vedlejší linky s Weaver a Championem se snad rozvinou zajímavým směrem a některé věci, které se minule jen letmo zmínily, snad budou více rozvedeny (třeba jak to chodí v Bridgehead City), plus vůbec nepochybuju, že si nějaké překvapení Cameron připravil až do samotného filmu. Výlet do IMAXu je každopádně tutovka:-).
Ok, v tom případě je to ale o špatně koncipovaném traileru, když se oheň a popel hodí do herního teaseru na s filmem spojené dlc, ale do traileru přímo na film (imho nepochopitelně) už ne a namísto toho se tam ve velkém recykluje džungle, voda a vzduch z jedničky/dvojky. To fakt znovu vidět nepotřebuju a hádám, že nejsem sám.
V kampani na dvojku bylo to vodní prostředí v podstatě středobodem veškerého marketingu, tak se omlouvám, že u trojky čekám v trailerech totéž stran sopek. Když se podívám na trailer na re-release dvojky a trojku, tak vyjma Chaplin to prostě vypadá jako přes kopírák, namísto toho, aby trojka promovala svou jinakost (jako to dělala dvojka).