sobota 24. srpna 2024

The Killer 4/10

Na úvod si ujasníme několik věcí. Za prvé původní film je nezpochybnitelná žánrová klasika a pokoušet se jej jakkoliv "vylepšit" remakem, byť z rukou samotného autora, je předem prohraný boj, neb jej už nelze natočit lépe. Za druhé Emmanuel je herecké dřevo s charismatem v záporných hodnotách a všechny její dosavadní pokusy o polohu "silné ženské hrdinky" skončily zoufale nebo přímo tragicky. Za třetí zakladatel a současně mistr podžánru heroic bloodshed natočil opravdu kvalitní film naposledy před patnácti lety a doba jeho největší slávy skončila ještě o dekádu dříve.

Tohle všechno jsou polehčující okolnosti k tomu, abych na předělávku nahlížel jen jako na laciné akční béčko, kterých se na streamu objevuje každý měsíc spousty. Ale ani za takovýchto podmínek to bohužel není žádná hitparáda. Příběhová linka se vydává úplně odlišnou cestou a vyjma povinných atributů (osamělý čistič, spravedlivý policajt, nešťastnou náhodou osleplá zpěvačka, mexican standoff, trademarkoví opeřenci, střelba obouruč a závěrečný showdown v kostele při svíčkách, spršce kulek a kalužích krve, atd.) to s předlohou nemá společného vůbec nic od vzájemné chemie postav, přes jejich vztahy, až po dramatický/emocionální konflikt mezi nimi. Což bohužel platí i po stránce všeho ostatního.

Akce jednak není mnoho a jednak je natočena naprosto rutinně stran choreografie, audiovizuálního pojetí i řemeslného zpracování (digitální střelba, průstřely překážek a krvavá zranění jsou v současnosti běžná praxe, viz Wick, ale tady je to provedeno tak zjevně, že to nelze přehlédnout), přičemž některé scény vyznívají vyloženě směšně (gymnastický prostocvik ve slow-mo na konci je top:-) a střelba skokem plavmo byla naposled cool v Maxovi Payneovi 3), zatímco jiné jsou přítomny jen kvůli změně genderu hlavní postavy (mano a mano bitka mezi námi děvčaty s účastí Wooovy ratolesti).

Především je to ale neúměrné zdlouhavé (přepálená stopáž a vycházkové tempo je smrtící kombinace), plné nudné dialogové vaty, spojené s vysvětlováním překombinovaného podrazu, nepřesvědčivých hereckých výkonů (Emmanuel trousí perly typu "neposílej kluky dělat práci pro holky" a herecky i fyzicky je marná jako vždy, Worthington zaujme jen svým bizarním přízvukem a Sy je vedle Emmanuel nucen působit jako neschopný loser), patetických výjevů (Beltrami s upištěnými osudovými chorály se překonává:-)), zpomalovaček na místech, na kterých filmu nijak nepomáhají a jako bonus zakončené jak jinak než happy endem pro všechny zúčastněné na té správné straně. Zkrátka král (Woo) je mrtev, ať žije král (Chow). Killer už to má za sebou, teď už zbývá zprznit jen Hard Boiled:-(.