Ambiciózní stopáž PTA mimo jiné využívá k důkladnému seznámení diváka s hlavními postavami a jejich minulostí, což je dobrý i špatný nápad současně. Film se kvůli tomu potýká s pomalým rozjezdem (ústřední zápletka se rozjede až po několika desítkách minut) a některé pozdější scény jsou tak ochuzeny o potenciální prvek překvapení. Kdyby PTA celý prolog zredukoval na minimum nebo úplně vynechal, filmu by to pomohlo nejen stran vyváženějšího tempa, ale i účinnější dramaturgie (pokud by důvod pátrání šíleného lampasáka zůstal neodhalen až do scény v klášteře, fungovalo by to celé ještě o kus lépe, stejně tak zrada spolubojovníků nebo předčítání dopisu bez znalosti osudu pisatele).
Jakmile se ovšem děj konečně naplno rozjede, veškeré výtky jdou stranou (plus beru zpět svou předpremiérovou kritiku přepáleného rozpočtu, protože za obvyklé sumy, za které PTA točí své filmy, by něco podobného nikdy nevzniklo). PTA organicky střídá žánrové polohy (psychologické drama, černohumorná komedie, krimi thriller, politická satira) a míchá dramatické momenty s komediálními (šifrovaná komunikace bez znalosti hesla je docela výzva, vysvětlovačka, jak bigotní rasista může přijít ke smíšenému potomkovi ještě více:-)), napínavé s emocionálními a absurdní s politicky angažovanými (domácí terorismus, přistěhovalectví, white supremacy, atd.) do jednoho působivého celku, přičemž s blížícím se koncem filmu dokáže razantně přeřadit na vyšší rychlostní stupeň (závěrečná dálniční honička v poušti je vynikající:-)).
Stejně tak audiovizuál zaslouží jen slova chvály, ať už se jedná o úžasnou atmosférickou kameru (přednosti VistaVision se ke slovu dostanou jen v pár scénách, ale když už k tomu dojde, tak to stojí za to - panoramatické záběry pouštní krajiny jsou jedna velká nádhera) nebo "nepříjemný" OST, který na sebe poutá pozornost svou záměrnou disharmonií a přesto funguje na výbornou a svou znepokojivou náladou film skvěle doplňuje. To největší eso, které PTA schovává v rukávu, tady ovšem představuje casting. DiCaprio jako zoufalý/obětavý otec lomeno neschopný revolucionář na odpočinku (na podobné role loserů se srdcem na správném místě už má pomalu patent:-)) i Penn jako ukázkový rasistický parchant, kterého kdysi dávno zradily city a teď se snaží zúčtovat se svou minulostí, předvádějí naprostý herecký koncert (škoda, že Del Toro má v ději jen okrajovou roli, jeho samaritánský sensei totiž dokáže zaujmout i na omezeném prostoru).