Ok, takže původní předpoklad byl správný a kromě filmových nerdů a fanoušků ambicióznějších kousků to v obecném měřítku moc nerezonuje. Velká škoda, ale asi se to dalo čekat. Filmy PTA prostě finančně moc netáhnou, nehledě na to, o čem jsou a kdo v nich hraje a jediný důvod, proč to doteď nebyl problém, byly skromné rozpočty. O to větší respekt WB, že mu na film takové prachy dali, i když tušili, že to tržebně nemusí dopadnout podle představ.
Sobota po půl šesté v TDL, tj. největším a nejdražším sále, a zaplněn byl odhadem tak ze tří pětin, možná více, což byl pro mě v post-covidové době u podobně ne-mainstreamové věci šok. Bohužel podle všeho jen souhra náhod, no. Vlastně se divím, že to do svého nejlepšího sálu CS vůbec uvedl, třeba u Sinners nebo Weapons se ani neobtěžoval, pokud vím. Pozitivní WoM tady asi moc velký efekt mít nebude, tak zbývá jen nárůst zájmu kvůli nominacím/cenám, ale to bude stejně jen krátkodobá záležitost. Ale pokud se PTA konečně dočká zlatého plešouna, tak ho to asi tolik mrzet nebude:-).
Ve WB do toho imho šli s předpokladem, že to s takovým rozpočtem na sebe pravděpodobně nevydělá. Některé filmy se točí pro prachy, jiné pro prestiž/ceny a tohle je přesně ten typ filmu - autorský tvůrce, specifické téma, kontroverzní předloha, artové ambice, omezená cílovka, stopáž tři hodiny, atd. Že se to někdy nějakým zázrakem potká i s finančním úspěchem je jen příjemný bonus navíc.
Je to cesta, jak u potenciálně prodělečných, ale prestižních projektů za cenu jistých kompromisů (ztráta exkluzivity), ušetřit náklady a přitom slíznout smetanu, ať už stran dobrých vztahů s tvůrci neochotnými ke kompromisům (hádám, že Nolanův fuck off kravaťáky ve WB straší dodnes) nebo kvalit samotného filmu a následného oscarového kolečka. Jak dlouho bude Apple, Netflix a spol. ještě bavit dělat slavným tvůrcům/studiím bezednou kasičku je otázkou, ale dokud to dělají, tak proč nevyužít příležitosti.
Je fakt, že WB si na své streamovací platformě zakládá o poznání více než Paramount nebo Sony a zároveň to tady nebyl až takový budgetový přepal jako u Scorseseho nebo Scotta, který by je donutil se poohlédnout jinde, ale jak poslední PTA, tak i ten Scorsese je přesně ten typ filmu, který má tak specifický okruh diváků, že tržby z jakéhokoliv distribučního kanálu studio nijak nevytrhnou. O plackách se ani nemá cenu bavit, tohle dnes zajímá jen die hard fanoušky/sběratele a čísla z prodejů fyzických nosičů udělají u podobných niche projektů v celkových tržbách rozdíl nula nula nic.
