pondělí 25. července 2022

The Gray Man 6/10

"Vítejte v Fight Netflix Clubu. První pravidlo zní: "Dáme tomu obří rozpočet, ideálně okolo 200 mega." Druhé pravidlo zní: "Prachy na tom nepůjdou vůbec vidět a výsledek bude stát za hovno." Třetí pravidlo zní: "Příště to uděláme úplně stejně, protože přesně tohle diváci chtějí vidět a pravidelně nám za to platit." Čtvrté a poslední pravidlo zní: "Platí první, druhé a zejména třetí pravidlo.":-) Po zhlédnutí filmu mohu smutně konstatovat, že streamovací fastfood nezklamal a pravidla Netflix Clubu byla i tentokrát zcela neporušena. 

Nevzrušující a unylý trailer neblaze naznačoval další generickou "dávku emocí" z netflixácké pásové výroby a bohužel se ukázalo, že jak zlověstně sliboval, tak také do puntíku splnil, protože samotný film je přinejlepším slušné řemeslo ale nic, jakože vůbec nic, navíc, což je na nejdražší projekt Netflixu, wannabe událost streamovací sezóny, nový brand na spousty pokračování v budoucnu (budou vůbec, když akcie padají k zemi a "budget cuts" je v kancelářích Netflixu nový buzzword?) a důvod, proč si jejich službu dál předplácet a nedat jim vale ve prospěch konkurence, sakra málo. 

Předlohu neznám a tak tedy netuším, jak moc velká vykrádačka všeho možného je to už na papíře, ale scénář filmu jako by pocházel z 90s (dost mi to připomínalo hypotetickou situaci, kdyby někdo vzal scénář Gemini Mana a vyhodil z něho všechny sci-fi prvky:-)). Počínaje otřepanou zápletkou zrady ve vlastních řadách a vydání se na útěk s cílem očistit své jméno a/nebo zachránit si život, aneb kolikrát to tady už bylo od Bonda přes Bournea a Hunta po kupu nezapamatování hodných béček (a to nepočítám seriály nebo videohry), přes nezajímavé Muffiny MacGuffiny a jednorozměrné figurky spolu s příběhovými klišé konče. A jako bonus navíc zde máme ještě status quo závěr filmu, který nedává moc smysl (celý film Page prohlašuje, jak je Gosling nechtěný už jen proto, že je poslední Šedivák a navrch ještě nepohodlný svědek, který musí být eliminován, aby jej na konci nechal jen tak na živu a riskoval, že si celou legraci s útěkem a honbou na něj zopakuje?). 

Nicméně u podobných špionážních žánrovek o děj častokrát příliš nejde, důležitá je opulentní audiovizuální stránka a především předvedená akce. A v tomto směru je to snad ještě horší. Nekoná se zde žádný eye-candy moment, žádná scéna, která by člověka donutila uznale pokývat hlavou (v jakémkoliv ohledu), dokonce ani o nějakém money-shotu nemůže být vůbec řeč. Ten šílený rozpočet na filmu, snad kromě sekvence u nás, není absolutně znát a bez problému bych uvěřil, že stál polovinu. Samotné akci nepřekvapivě vévodí v traileru vyzdvihovaná honička v Praze, která je, pravda, vcelku slušná, ale to jen díky tomu, že všechny ostatní akční scény ve filmu stojí za nic (zvláště bitka v letadle je střihem totálně zabitá), nikoliv proto, že by byla natolik na úrovni. Vyjma tramvajové projížďky městem je všechno ve (k rozpočtu milosrdné) tmě, kouři, mlze nebo v kombinaci všeho zmíněného bez jediného nápadu, zajímavého úhlu kamery nebo chytrého střihu (včetně finální bitky v bludišti, která měla být klimaxem filmu). Choreografie je tak strašně generická, až se člověk podivuje, že film mají na svědomí ti stejní lidé, kteří před pár lety natočili skvělou Civil War:-(. 

Po herecké stránce je zde Gosling na můj vkus docela matný a nevýrazný (a to jej mám jako herce docela rád), de Armas je absolutně nevyužita a kdyby roli hrál kdokoliv "no name" jiný, vyšlo by to na stejno (takže stále platí, že v pár minutovém vystoupení v NTTD působí/zaujme nesrovnatelně více, než v typově podobných rolích všude jinde, kde se objevila poté), mdlý Page je úplná tragédie a jediní, kdo z toho vycházejí alespoň trochu dobře, jsou Evans s pornoknírkem (neklamný to znak toho, že postava je záporák:-)), který si skrz naskrz psychopatickou polohu slušně užívá a Thornton ve vedlejší roli Goslingova mentora. 

Zkrátka Netflix najal herecké hvězdy, prověřené režisérské duo, odklepl štědrý rozpočet, štáb se dokonce vydal natáčet na skutečné lokace a neodflákl to jen šaškováním před blue/greenscreenem (správně, v dnešní době se, bohužel, cení i taková kdysi samozřejmost/banalita:-)), papírově je tedy vše v naprostém pořádku. Stojí ovšem výsledek - při srovnání s konkurencí z podobné váhově-rozpočtové kategorie (NTTD, Rouge Nation, Fallout) - za něco víc, než jen znuděné zívnutí a pokrčení rameny? Bohužel pro Netflix i jeho diváky ne. 

P.S. Když největší invenci u filmu předvede autor závěrečných animovaných titulků, tak je to pro 200 mega produkci hodně smutná vizitka.