Což se Emmerichovi trochu vyčítalo už v době premiéry (pamatuju si recenzi v Cinemě, kde to výslovně zmiňovali), tj. že příběhově nepřišel s ničím originálním, jen pospojoval různé elementy ze spousty jiných (nejen sci-fi) filmů a k tomu přidal tuny patosu, big budget měřítko a parádní vfx.
P.S. Jinak ale souhlasím s tehdejším verdiktem Cinemy (100%), protože nejsou důležité ingredience, ale výsledný tovar:-).
Tak ono tyhle flákyz 50s nebude znát asi i nemalé procento Američanů:-), ale kdo je rozhodně znal - kromě filmových nerdů, vybavených speciálně u nás tímhle - byl Emmerich s Devlinem.
Je pravda, že naprosto dokonale využili té tehdejší mánie okolo mimozemšťanů, vládních spiknutí, tajných armádních projektů, atd. v The X Files (která kulminovala někde okolo 3. série právě na přelomu 1995/1996, kdy se ze seriálu stal regulérní fenomén) a zároveň faktu, že podobné filmy se už zhruba 30 let netočí a tudíž je minula éra blockbusterů (tj. od Jaws dál) a soudobé úrovně vfx (tj. od SW dál). Podobně třeba o pár let později trefil jackpot Scott s Gladiátorem, navazujícím/odkazujícím na sandálovky z 60s.
Tehdy v kině to byl pro mě vážně neskutečný zážitek, protože do té doby jsem nic takového ještě neviděl a spousta lidí na tom bylo asi podobně (vzhledem k BO výsledkům). V těch letech jsem toho měl ale víc načteno, než nakoukáno, tak možná i tohle v mém případě pomohlo ve výsledné imerzi:-).