Na jedné straně dvojka kopíruje jedničku kde může, na druhou stranu ji podivně ignoruje (na její konto kromě Dorothy nepadne během filmu ani slovo). Tragický prolog, aby se hlavní postava hned ze startu vybavila nějakým tím traumatem (jak to se všemi postavami vyjma Edgar-Jones na začátku filmu dopadne je jasné minutu po jejich nástupu na scénu:-)), dva konkurenční týmy a jak jinak než snobští profíci proti odvázaným amatérům (a dokonce se stejným rozložením sil, tj. jedni to dělají pro prachy, zatímco druzí pro dobro lidstva:-)), nezničitelná Dorothy a rodinný time out před velkolepým finále na vyjasnění si životních priorit.
Jednička stála na revolučních tricích a sympatických postavách, respektive proměnlivém vztahu ústřední dvojice. Ve své podstatě šlo o staromilskou romantiku, akorát zabalenou do katastrofického žánru a opatřenou trikovým wow faktorem (což si de Bont s Crichtonem "vypůjčili" od Camerona z Abyss a sám Cameron to hned o rok později zopakoval s loďkou a ledovcem). Dvojka má problém na obou zmíněných frontách. Powell a Edgar-Jones je sice sympatická dvojka, ale to je tak vše. Romantická linka, která se v průběhu filmu neustále vrací do hry se nijak nevyvine a v závěru filmu je úplně zahrána do outu. I proto chemie mezi Powellem a Edgar-Jones žádných závratných hodnot nedosahuje.
V jedničce byly projevy počasí v průběhu filmu pečlivě dávkovány a s každým dalším střetem s tornádem se divák dočkal něčeho nového (létající krávy, zemědělské stroje bombardující silnici, zničené kino, farma rozmetaná na třísky, atd.) tak, jak rostla jeho síla. Ve dvojce vychází všechny vrtochy počasí víceméně na stejno. Scéna útěku z motelu a úkrytu v bazénu je jediná sekvence v celém filmu, která má atmosférou opravdu blízko k originálu stran pocitu nezkrotné síly přírody prožité na vlastní kůži. Zbytek trikových atrakcí představuje jen zaměnitelné jedničky a nuly.
Zajímavá enviromentální linka (změna klimatu a nárůst počtu přírodních katastrof), kterou se tvůrci před premiérou zaklínali, je odbyta jen několika letmými dialogy a kompilační OST se vzhledem k místu děje asi použít hodilo, ale osobně mě celý film jen iritoval. Na pár osvěžujících novinek ve dvojce sice dojde (třírozměrný sken, snaha o zastavení řádění tornád namísto pouhého studia, twister twins), ale v záplavě všeho, co je pojato úplně stejně jako minule (akorát bez doprovodného wow faktoru), to zkrátka k působivému výsledku (jako tenkrát) v dnešní době už nestačí.
P.S. Škoda, že když už se do filmu investovalo 200 mega, nenašlo se v rozpočtu pár dolarů navíc na 3D konverzi, zrovna u podobného typu filmu by to přidanou hodnotu mělo.