sobota 27. července 2024

Deadpool & Wolverine 7/10

S ohledem na povinnou disneyfikaci téhle underdog série, prachbídnou formu celého MCU v podstatě od Endgame, respektive No Way Home, únavné Reynoldsovo copy paste hraní své trademarkové polohy napříč ostatními filmy a usazení rutinéra Levyho na režisérskou stoličku to nakonec dopadlo asi jak nejlépe mohlo a odkaz předchozích filmů znesvěcen Disneym naštěstí nebyl, nicméně přes všechny crowd-pleaser ozdoby se celkovou únavu marvelovského materiálu ani tentokrát zamaskovat nepodařilo, naopak se ukázala v plné nahotě.

Disney se ve trojce pokouší zopakovat osvědčený recept z No Way Home, tj. naroubovat do MCU konkurenční komiksovou sérii a výsledek pro jistotu vyšperkovat tunou fan service obsahu (pro změnu po vzoru Spider-Verse animáků). Takže k dosavadní meta rovině, infantilním vtipům, nekorektním hláškám, popkulturním odkazům a brutální eRkové akci se nově přidává fanoušky vymodlený "souboj titánů Kanaďanů" a k tomu easter eggy napříč MCU i marvelovským univerzem od Foxe, cameo vystoupení kdekoho (přičemž některé vykouzlily úsměv na tváři, zatímco jiné vyvolaly jen pokrčení rameny) a přátelská střelba do vlastních řad (Disney, Fox, kondice MCU, multiverse, Jackmanův comeback, atd.), což na mnoha místech spolu ladí a na mnoha místech vzájemně drhne.

To nejdůležitější naštěstí funguje na výbornou. Humor občas trefí střed terče ("záchranná" operace Nicepoola je top:-)), občas jej těsně mine a občas jde úplně mimo, ale tohle se dělo i v předchozích dílech série, protože při takovém množství a kadenci gagů to jinak ani nejde. Podstatné je, že Reynoldsovo neustálé vtipkování a Jackmanovo neustálé fuckování se ideálně doplňuje, společná buddy chemie se po většinu filmu drží na maximálním levelu, navrátivší Jackman se po Loganovi dočkal důstojného charakterového oblouku, fanouškovské momenty, po kterých cílovka dlouhé roky volala a konečně se dočkala (dvojitá bitka titulní dvojice, rosomákův ikonický kostým s nasazenou maskou, slavný upírobijec s povědomým ksichtem znovu na scéně, atd.), se povedlo vytěžit naplno a pár divácky vděčných highlightů se ve filmu také najde ("kosterní" rozcvička a deadpoolovská párty, které song od Madonny dodává neuvěřitelné grády:-)).

Problémem ovšem je, že syndrom MCU filmů posledních pár let se i ve trojce projevuje naplno. Multiverse a irelevance osudů postav, protože v záloze je bezpočet dalších variant téže osoby, generické příběhové linky o záchraně celého univerza, hlavní záporáci jakožto instantní jednorozměrné figurky na jedno použití, hromada hostujících postav bez dostatečného prostoru na cokoliv jiného, než zamávání do kamery a pronesení nějakého onelineru a zaměnitelná akce obvykle plná digibordelu. Na jedné straně se trojka proti nejrůznějším klišé žánru, respektive marvelovské produkce, posměšně vymezuje, na druhé straně je důsledně dodržuje. Ukázkovým příkladem budiž to, jak se pracuje s narychlo poskládanou superhrdinskou týmovkou ve dvojce a ve trojce (nejvtipnější scéna ve filmu versus nenápaditá sekvence ve stylu ostatních komiksovek typu Flash). Přesto spolu s trojkou GotG nejlepší marvelovka za hodně dlouhou dobu:-).

P.S. Potěšila archivní potitulkovka, ovšem při všech zákulisních referencích neukázat v roli rosomáka také Scotta, nebo alespoň nezmínit, že Scottovi vděčí Jackman za celou svou hvězdnou kariéru, je neskutečně promarněná příležitost.