neděle 16. listopadu 2025

The Running Man 6/10

Krátce po sobě dorazil další kousek z mistrova pera o vražedný hrách bez hranic za účasti televizních kamer (akorát pochod smrti vystřídal běh o život) a ani tentokrát to není žádná výhra. Předchozí adaptace z 80s skončila v propadlišti dějin a jediný důvod, proč si na ni v dnešní době ještě někdo vzpomene, je přítomnost Arnieho v hlavní roli, přičemž tenhle aktuální pokus dopadne úplně stejně (respektive ještě hůře, protože velká hvězda tentokrát absentuje). Trailery totiž slibovaly mnohem stylovější a nápaditější jízdu, než jakou Wright v samotném filmu předvedl.

Výsledkem je z části nedotažená (akce, satira, napětí) a z části překombinovaná (sociální kritika, finále, pointa) žánrovka, která na všech úrovních víceméně funguje, ale postrádá jakýkoliv zapamatovatelný prvek. S nějakým world-buildingem stran fungování dystopické totalitní diktatury nebo smrtící televizní show se Wright vůbec nezdržuje (podobně jako před ním Lawrence). Přiznané nadsázky a satiry je tady poskrovnu a patřičně černohumorné momenty, vycházející z absurdní podstaty brakové předlohy, jsou přímo nedostatkovým zbožím. Naopak sociálně kritická rovina na konto moci masmédií manipulovat realitu, vykořisťování pracující třídy a bažení publika/společnosti po krvi působí pateticky a strojeně.

Stejně tak akčních atrakcí je ve filmu překvapivě málo a provedením ničím nevystupují z řady žánrového průměru. Wright už v předchozích filmech dokázal, že čistokrevná akce bez přísady humoru není jeho nejsilnější stránkou, ale tady je to ze všech jeho filmů asi nejvíce patrné, protože pomocná berlička v podobě humoru schází (Stahelski nebo Leitch by s podobnou premisou, tj. Truman Show, Fugitive a Hunger Games v jednom filmu, dokázali odehrát úplně jiné divadlo), čehož důkazem budiž potenciálně zábavná Home Alone vsuvka s barákem plným pastí a následnou hromadnou likvidací škodné, která je zahrána do outu dříve než se vůbec rozjede (správně, v traileru se ukázala prakticky v plné délce).

Ani po stránce audiovizuálu a obecně produkčních hodnot (kamera, hudba, střih, výprava) film příliš nenadchne. To nejstylovější/nejnápaditější, co se v celém filmu ukáže, je pár minut pov záběrů z televizních dronů, pronásledujících hlavní postavu. A pak je tady samotné finále, které před pesimistickým závěrem knihy nepřekvapivě zařazuje zpátečku (tipoval jsem, že studio nebude mít koule na zakončení ve stylu 911 a také že ano) a namísto toho to zkouší metodou chytré horákyně s polopatickou konspirační vysvětlovačkou a hollywoodským happy endem, což je paradoxní o to více, že ve srovnání s předchozí adaptací se film uplynulou (notně přepálenou) stopáž drží Kingovy knihy až překvapivě věrně.

P.S. Pace v roli vysloužilého soutěžícího/hlavního lovce je nejlepší postavou v celém filmu, bohužel je v ději trestuhodně nevyužitý (vyjma finální bitky je ve filmu v podstatě jen do počtu). Proč se s filmem obtěžoval Macy fakt netuším:-).