neděle 22. prosince 2024

Anora 8/10

Love Story podle mého gusta:-). Další naivní moderní pohádka pro dospělé publikum o sexy chudé striptérce a příležitostné prostitutce, která našla svého šarmantního bohatého patrona a žili spolu šťastně a luxusně až do smrti (nebo alespoň do konce závěrečných titulků)? Tentokrát naštěstí ani náhodou, aneb zazvonil zvonec hovor od rozlícených zazobaných rodičů a pohádky je konec:-).

Podobných kýčovitých romantických historek pro pravidelné spotřebitele kapesníků už v minulosti vzniklo nepočítaně, ovšem Baker se postaral o to, že si jeho autorský projekt se zbytkem slzotvorné konkurence divák nesplete. A stačilo mu k tomu jen tohle ohrané (a tudíž předvídatelné) schéma obrátit naruby. Výsledkem je multižánrová sociologická sonda, která se pyšní provokativním tématem, stylovým audiovizuálem a vynikajícími hereckými výkony všech zúčastněných (podobný recept na úspěch nedávno použila Fargeat v Substance).

Baker svou vztahovou studii pojímá jako dekonstrukci romantického žánru, ve které se vyhýbá obvyklým příběhovým klišé (ne všichni princové na bílém koni jsou hodni citové investice, ne všichni poskoci na špinavou práci jsou omezení idioti a ne všechny pohádky končí šťastným koncem), naprosto přirozeně střídá žánry (od úvodní erotické romance se přes drogový dovolenkový trip a situační krimi komedii dostane k bizarní svatební road movie a celé to zakončí psychologickým rodinným dramatem s mrazivě realistickou (a notně depresivní) tečkou na závěr) a relativizuje tradiční témata žánru (láska vs sex, sociální třídy, charakterové stereotypy, atd.).

Vedle toho ovšem nezapomíná ani na formální stránku věci a tuhle netradiční love story divákovi prodává skrze lákavý mix zábavných postav, absurdních situací, plných satiry a černého humoru (epizoda s odtahovkou je top:-)), překotných dialogových výměn, explicitních scén všeho druhu (eRkový rating zaručuje, že nahotinky i mluva mají patřičný náboj:-)), energického OST a v neposlední řadě parádního castingu (Madison je přímo excelentní a ani pánové Eidelstein, Karagulian a Borisov za ní příliš nezaostávají). Film se občas potýká s mírnými propady tempa, děj nabere na obrátkách až po nástupu "babysitter" party na scénu, postava novopečeného ženicha v pozdější části filmu ustupuje do pozadí a stopáž je zbytečně ambiciózní (některé sekvence by šlo bez problémů zkrátit), ale celkově jedna velká paráda:-).