sobota 28. prosince 2024

The Return 5/10

Pasolini zvolil podobný přístup jako Petersen před dvaceti lety v Troy, tj. legendární antický epos očesal o veškeré nadpřirozené prvky a zásahy shůry (tudíž dlouhé putování hlavní postavy domů je vysvětleno "realistickými" příčinami, aneb post-traumatický syndrom v akci), jen epický hollywoodský blockbuster vyměnil za nezávislou komorní produkci a na pomoc si přizval Fiennese a Binoche, kteří se po skoro třiceti letech znovu sešli na jednom place.

Na rozdíl od Petersena to v případě Pasoliniho ovšem neskončilo zábavnou popcornovou podívanou a bohužel ani neotřelou psychologickou studií v kulisách "dramatu antických rozměrů", ale utahanou festivalovkou s přepálenou stopáží, ve které se odehraje krátká šarvátka/honička někdy uprostřed filmu a výběrové řízení na budoucího manžela, zakončené proslulou finální ostrostřeleckou zkouškou a nekompromisní deratizací domácnosti od škodné, v samotném závěru, přičemž zbytek filmu sestává z nepříliš zajímavé dialogové výplně a bezcílného putování po ostrově.

Fiennese předvádí slušný herecký výkon (a ukáže toho více, než je nutné:-)), Binoche je na tom stejně (respektive opačně:-)), výběr přírodních lokací se podařilo zvládnout na výbornou a atmosférický OST dokáže v některých scénách upoutat pozornost, ale nevzrušivý děj nemá diváka čím překvapit, psychologie postav moc nefunguje, avizovaná mocenská "hra o trůny" na královském dvoře se pořádně nerozjede, akční sekvence nepůsobí příliš přesvědčivě, tempo vyprávění nepatří k nejsvižnějším a silných dramatických/emocionálních momentů je ve filmu akutní nedostatek.