čtvrtek 26. prosince 2024

The Order 7/10

Kurzel s ohledem na svou dosavadní filmografii není žádnou jistou zárukou kvality, v tomhle případě se mu ovšem podařilo překročit svůj stín a natočit svůj (zdaleka) nejlepší film. Nepříliš známá a nepříliš lichotivá (a naštěstí nepříliš dlouhá) kapitola amerických dějin, která se v učebnicích historie nachází pod stejnojmenným heslem v tématu "domácí terorismus", se v jeho podání proměnila v atmosférický retro biopic, kombinující detektivku s thrillerem.

Kurzelův sympatický old school přístup, odpovídající časovému zasazení příběhu doprostřed 80s (žádné rychlé střihy a zběsilé kamerové úhly, atd.), pomáhá vyniknout pomalým tempem se odvíjejícímu procedurálnímu vyprávění, ve kterém se vyšetřování případu posouvá vpřed převážně dialogovými scénami, které se občas prostřídají s několika akčními sekvencemi (všechny bankovní heisty se vydařily, přičemž přepadovka na silnici vzdáleně připomene obdobné "prácičky" v Heatu). Příjemně realistické pojetí filmu se odráží i na civilním vykreslení členů "tichého bratrstva", díky čemuž hlavní téma filmu, tj. white supremacy, není zpracováno obvyklým klišovitým způsobem (aneb rasisti nejsou jen tupí/směšní vidláci, ale kromě svého pomýleného světonázoru disponují i jistými pozitivními charakterovými vlastnostmi).

Atraktivním narativem to ovšem nekončí a taktéž produkční stránka věci odvádí dobrou práci ve prospěch celku. Dobová atmosféra díky poctivé výpravě a kostýmům funguje na výbornou, překrásné přírodní scenérie se prostřednictvím panoramatické kamery prodávají samy a pečlivě dávkovaný OST dodává vybraným scénám patřičně znepokojivou náladu. Ovšem největší zásluhu na působivém výsledku má casting ústřední trojice, protože Law, Hoult i Sheridan podávají vynikající herecké výkony (každý z nich dostane ve filmu příležitost se náležitě herecky předvést). Nicméně pár nedostatků by se zde přece jen našlo. Z některých na papíře silných scén (setkání na lovu, výslech v cele, fatální postřelení, atd.) šlo ve filmu vytěžit mnohem více dramatu/emocí a samotný děj by si zasloužil větší gradaci (což je sice dáno snahou tvůrců držet se reality, ale umělecká licence mohla nabídnout napínavější/dynamičtější podívanou).